Mitchell Bouwman

Wat wilde je vroeger als kind worden?
Tja, ik was één van de vele kinderen die profvoetballer wilde worden. Die droom werd zelfs bijna werkelijkheid, want ik mocht even rondlopen in de jeugdopleiding van die mooie profclub uit Breda. Helaas moet ik eerlijk bekennen: ik was gewoon niet goed genoeg. Al blijft het leuk om te zien hoe flink aantal oud teamgenoten het wel hebben gered en ervan kunnen leven. Daar zit ook gelijk het bruggetje met mijn huidige werk. Ik was vroeger altijd erg fanatiek in voetbal. Eigenlijk met alles wat ik doe. Dus nu kun je wel raden hoe mijn bedrijfsnaam tot stand is gekomen!

Verder vond ik het al vanaf mijn jeugd erg leuk om met media bezig te zijn. Zo maakte ik mijn eerste website op de basisschool. Op de middelbare school kwam daar het bewerken van foto’s en het monteren van video’s bij. Dus in principe ben ik altijd bezig geweest met het ontwikkelen van diverse media via een computer of laptop. Daar ligt de basis voor mijn eigen bedrijf Fanatiek Media, waarbij ik me volledig focus op website ontwikkeling & design of andere web oplossingen. Video en fotografie (bewerking) doe ik er soms in mijn vrije tijd nog bij.

Als eigenaar van Fanatiek Media bouw je basis- en maatwerk websites voor bedrijven. Wat is jouw why?

Mijn why heb ik te danken aan mijn vader, zonder daarbij mijn moeder te kort te doen natuurlijk. Hij is een begenadigd timmerman. Problemen of wensen weet hij altijd te vertalen in mooie en functionele oplossingen. Eigenlijk doe ik precies hetzelfde maar dan “timmer” ik mooie én functionele websites. Ik geniet ervan als de klant een website heeft om trots op te zijn, waarmee hij goed kan werken en natuurlijk ook business uit haalt. Het realiseren van klantgerichte websites zie ik als een soort puzzel die ik mag oplossen. Mijn werk is een mooie mix van kunde en creativiteit en advies.

Wat zijn de kansen voor webbouwers en designers of wat zijn juist de uitdagingen?

Tegenwoordig zijn er veel oplossingen waarmee je in een handomdraai een website in elkaar zet. Persoonlijk zie ik dit niet als een gevaar. Vaak lopen mensen toch tegen de grenzen aan van zo’n systeem. Juist die doelgroep is interessant voor mij, aangezien ik dan gebruiksvriendelijke oplossingen bied. Ik zie deze zogenaamde concurrentie dan ook niet als een probleem, eerder bedienen ze gewoon een andere niche/doelgroep.

Verder vind ik het als webbouwer erg belangrijk om niet klakkeloos te bouwen wat de klant vraagt en gelijk de de code in te duiken. Daarin onderscheid ik mezelf. Mijn studies hebben geen pure informatica achtergrond. Ik kijk dan ook verder dan de code alleen en focus op simpele & klantgerichte functionaliteiten. Simpel voor de eigenaar van de website, zodat ze er zelf makkelijk mee kunnen werken. En klantgericht zodat de gebruiker van de website ook gebruiksgemak ervaart. Er zijn bijvoorbeeld talloze manieren om betalingen aan te bieden. Omdat ik doorvraag waar de functionaliteit voor nodig is, kan ik een goed advies geven en vervolgens de functionaliteit inbouwen.

Waar komt jouw bevlogenheid en passie vandaan?

Ik vind het mooi om iets te realiseren waar een ander iets aan heeft en iets mee kan. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk om samen te werken met bevlogen en gepassioneerde mensen. Mijn klanten zijn vaak zelfstandig professionals of kleine bedrijven. Die personen zijn meestal erg betrokken bij wat ze doen. Ze doen iets omdat ze het leuk vinden en minder omdat het moet of voor het geld. Het is een fijn gevoel om daar met een goede website aan bij te dragen. Ook de diversiteit aan klanten -die allemaal in verschillende markten actief zijn- betekent dat elke website weer anders wordt ingezet. Heel interessant om dat uit te vogelen en daarover mee te denken. Mijn vak is zoveel ruimer dan alleen rare taaltjes coderen.

Hoe leerde je Claudia kennen?

Dat ging via een gemeenschappelijke connectie en één van de eerste klanten van Fanatiek Media: Tanja Cavaljé. Ik kan wel zeggen dat ze een echte ambassadeur is van mijn werk en ze beval mij aan bij Claudia. Vanaf die eerste keer mag ik steeds zorgen voor de realisatie van verschillende websites voor de concepten die Claudia uitrolt. Onze samenwerking verloopt uitstekend. We hebben vaak erg veel lol in onze communicatie over projecten en dat waardeer ik. Daarnaast merk ik dat Claudia echt alles doet vanuit een enorme bevlogenheid. Dat is zeker ook een reden dat ik graag met haar samenwerk.

Wat staat er nog op je bucketlist?

Eén van de dingen die op mijn lijstje stond, is net afgevinkt. In 4,5 maand tijd door 9 verschillende landen reizen was een prachtige ervaring. Het was ook geen probleem dat ik af en toe moest werken. Een paar uur werken op Fiji met uitzicht op een helderblauwe zee is geen straf, toch? Oké, 4,5 maand is natuurlijk erg lang, maar het is belangrijk als ondernemer soms even uit je vaste omgeving te stappen. Ik hou van hard werken, maar ik vind een goede balans tussen werk en privé minstens zo belangrijk.

Verder heb ik uiteraard nog genoeg dingen die ik wil doen:

  • Ooit wil ik een eigen kantoorpand met bedrijfslogo aan de gevel.
  • Een eigen huis bouwen of opknappen.
  • Grote sportevenementen bezoeken, zoals de Olympische Spelen.
  • Blijven reizen. Er is nog zoveel te ontdekken!

Heb je nog een gouden tip?

Jazeker, ik heb er zelfs 3!

  1. Voor personen die nu nog in loondienst werken maar een eigen bedrijf willen beginnen:
    Onderzoek of er mogelijkheden zijn je betrekkingsomvang langzaam af te bouwen. Gelijk alles stopzetten is namelijk niet altijd slim. Het hangt natuurlijk van je dienstverlening of product af, maar het opbouwen van een bedrijf kost tijd, In die opbouwfase is het handig wat financiële zekerheid te hebben. Ik heb het voordeel dat ik mijn bedrijf langzaam heb kunnen opbouwen tijdens mijn studietijd.
  2. Voor ondernemers:
    Investeer in een goede ergonomische werkplek. Vooral als je veel op de laptop werkt. Investeer in een fijne stoel en een goed bureau en zorg zeker voor een goede (verstelbare) monitor. Ik garandeer dat dit je productiviteit en focus ten goede komt. Natuurlijk kan je nog steeds af en toe op een heerlijke flexwerkplek zitten of in dat sfeervolle koffietentje werken.
  3. Gouden tip voor ondernemers:
    Praat met zoveel mogelijk met andere ondernemers. Vraag alles en deel ervaringen. Neem voor jou interessante zaken mee in gesprekken. Dit zorgt ervoor dat je stappen zet en beter omgaat fouten die je gegarandeerd maakt. Natuurlijk is er veel kennis op internet te vinden, maar durf te vragen aan professionals! Bel mij gerust als je op zoek bent naar een gebruiksvriendelijke, goed uitgewerkte basis of maatwerk WordPress website. Ik bouw deze Fanatiek en afgestemd op jouw behoeften, zodat jij je volledig focust op het potentieel van je website en geen tijd en energie verliest aan zaken die niet werken. Neem ook gerust contact met me op als je meer wilt weten over ondernemen.

 De bonusvraag: heb je nog een quote voor ons?

Mwah, ik ben niet zo van de quotes. Wel sta ik vierkant achter “keep it simple”. Streef naar het simpel houden van je diensten en producten. Deze eenvoud helpt ook om anderen kort uit te leggen waarvoor ze bij jou moeten zijn. Bovendien zorgt het ervoor dat je niet onnodig tijd kwijt bent aan randzaken. De mens heeft te vaak de neiging om alles onnodig complex te maken. Denk er maar eens over na en je zult ontdekken dat alles wat populair is, vaak ook simpel is.

Meer weten over Mitchell Bouwman en zijn bedrijf Fanatiek Media?

Gepubliceerd op: 28 februari 2019

Alle uitblinkers